A legjobb testedzés kortól függetlenül: pilates

A legjobb testedzés kortól függetlenül: pilates

3 | 3173 Hívások

Ahogy múlik felettünk az idő, testünk természetes, ám sokszor kellemetlen változásokon megy át, amelyek a mindennapokban is akadályozhatják életünket. Az ízületek kopnak, az inak és izmok merevebbé válnak, nem olyan erősek már, mint korábban, összességében több fáradtságot, erőfeszítést jelent a mozgás. Gerincünk is egyre merevebbé, rugalmatlanabbá válik, ami észrevehető változásokkal jár.

 

Testünket karban kell tartani, ha nem akarjuk, hogy idősebb korban már minden mozdulat kihívás legyen. Még ha korábban nem is mozogtunk semmit, a mozgás nehezedésének első jeleire érdemes nekirugaszkodni és belevágni valamilyen sportba. Nem kell persze rögtön maratoni futásra gondolni - szervezetünk karbantartásához elegendő az is, ha valami nyugalmasabb, de rendszeres mozgást végzünk, amely nem terhel meg annyira, mégis nagy hasznot hajt.

 

Miért tökéletes az ötven feletti korosztálynak?

Ilyen esetben a szakemberek által leginkább ajánlott mozgásforma a pilates. Ez egyrészt nem feleslegesen megterhelő a szervezet számára, a szív, a mozgásszervi rendszer számára sem jelent komolyabb problémát a végzése. A pilates olyan mozgásforma, melyben mindenki a saját tempójában és ritmusában haladhat, olyan oktatók segítségével, akik nagy gyakorlattal rendelkeznek az idősebbek edzésében.

 

Másrészt a pilates rendkívül hasznos a szervezet regenerációja szempontjából. Olyan speciális testmozgás ez, amely kiválóan képes az ízületek lazítására, a gerinc rugalmasságának visszaadására, az ízületek normális mozgástartományának visszaállítására és az egyensúlyérzék fejlesztésére is. Nem mellesleg a krónikus mozgásszervi betegségek megelőzésére is jó.

 

A pilates segítségével képesek lehetünk olyan szinte már népbetegségnek számító, rengeteg embert kínzó bántalmak kezelésére, mint például a derékfájdalom, vagy akár a gerinckopás nyomán kialakuló betegségekkel együtt járó fájdalmak. Ha nem mozgunk, ha hagyjuk, hogy legyűrjön minket a betegség, előbb-utóbb mozgásképességünk jelentősen hanyatlásnak indul, talán már visszafordíthatatlanul. Ellentétben ha felvesszük a harcot és belevágunk egy könnyedebb, de rendszeres testmozgásba, ezt elkerülhetjük.

 

A pilates rendszeres végzése segít abban, hogy megőrizzük azt a vitalistást és mozgáskészséget, amelyet sokan elveszítenek idősebb korukban. Ennek oka nem az évek számának növekedése, hanem a motiváció és a rendszeres mozgás hiánya.

 

A pilates ugyanakkor nem csak a rehabilitációban vagy fájdalmaink enyhítésében játszik nagy szerepet.  Az évek múlásával elkerülhetetlen, hogy testünk és szervezetünk bizonyos mértékben átalakul, a pilates pedig segíthet nem csak abban, hogy megtartsuk az egészséges mozgásformákat, de abban is, hogy szükség esetén újakat dolgozzunk ki, s ezeket hatékonyan ültessük át a mindennapi életbe.

 

Saját tempóban, rendszeresen

A pilates világszerte elismert módszer, amelynek eredményeit a szakemberek is garantálják. Maga kidolgozója, Joseph Hubertus Pilates is ezt alkalmazva élte meg igen tisztes 87 évét, s idősebb korában is rendszeresen, napi szinten végezte az edzést.

 

Kifejezetten előnyös lehet az ötven felettiek számára nem csak rendkívüli hatékonysága, de egyszerűsége révén is. A testnek és a szervezetnek egyáltalán nem jelent megterhelést, nem súlyemelgetésről vagy hosszútávfutásról van itt szó. Egyszerű, ám precízen megtervezett mozdulatsorokat hajthatunk végre saját tempónkban. Mindehhez nem is kell más "felszerelés", mint egy kényelmes ruha, amelyben nem jelent problémát a mozdulatsorok végrehajtása, a lényeg a teljes kényelem, hogy ne legyünk akadályozva semmiben.

 

A pilates edzés során a legtöbb gyakorlat széken, egyensúly párnán ülve vagy állva, illetve matracon fekve kerül elvégzésre. Nem köt azonban szigorúan az edzésterv - a képzett pilates edzők képesek az egyéni panaszokhoz és igényekhez igazítani a programot.

 

Összefoglalva, a pilates egy olyan mozgásforma, amelyet kortól függetlenül végezhetünk, sohasem leszünk túlkorosak hozzá, viszont nagyban segíthet abban, hogy visszanyerjük mozgékonyságunkat, ízületeink és gerincük rugalmasságát. Mindezt teljességgel saját ritmusunkban, egyedi kívánságainkhoz és tulajdonságainkhoz igazítva.

 

Foto: © Magann - Fotolia.com

Szerkeszt., 17.10.2013