Lelki béke és nyugalom – hogyan meditáljunk?

Lelki béke és nyugalom – hogyan meditáljunk?

1 | 687 Hívások

Lelki béke és nyugalom – hogyan meditáljunk otthon?

 A rohanó életmód előbb vagy utóbb érezteti velünk a meditáció szükségét, ezért hallunk róla egyre gyakrabban. A meditáció tulajdonképpen egy pihenési forma, szellemi edzés. Arra tanítjuk a tudatunkat, hogyan építsük le a száguldozó gondolatainkat egy kis időre, és tesszük mindezt azért, hogy az idegrendszerünk pihenni, lazítani tudjon, hogy az elménk sokáig friss és éles maradjon.

 

Napjainkban a technológiák fejlődésével párhuzamosan folyamatos stressznek vagyunk kitéve. A mindennapos stressz akár egy satu, állandó és egyre erősödő nyomás alatt tartja az embert. Csak idő kérdése, hogy mikor alakul ki a depresszió, és szorongásaink mikor vezetnek pánikrohamhoz. Márpedig az ember nem csodalény, és ahogy szoktuk mondani: “Nincsenek kötélből az idegeink”. A meditáció arra tanít, hogyan csillapítsuk magunkban a stresszt és hogyan kerüljünk abba a nyugodt állapotba, amire szükségünk van.

 

Hogyan teremtsük meg az otthon nyugalmát?

 

Ne csak a fűtésszámla befizetése melegítse fel a szívét! Az otthon melegét kell tükröznie az életterének is! Az ősi időkben a napfelkelte és a napnyugta jelentette számunkra a megnyugvást. A reggeli meleget és a fényt, este pedig a nap végén megérdemelt pihenés eljövetelét. Egy belvárosi lakásból nem mindig láthatunk napot, így ezt pótlandó használjon megnyugtató esti fényeket és színeket! A napnyugtát vizionáló esti hangulatvilágítás és a gyertyaláng is megnyugtató hatású, de jól ismerjük ezeket a hangulatokat, hiszen a karácsony koncentráltan éppen erről szól!

 

Mi az a lelki béke és hogyan érhető el?

 

A régi karácsonyok hangulata áll a legközelebb ahhoz, amit a meditáció során érezni szeretnénk: olyankor nincs számunkra más, csak béke, a szeretet és a család. A meditáció során ez még tovább szűkül, csak magunkra, a jelenre koncentrálunk, és minden mást kizárunk a pozitív környezetünkön kívülre.

Figyelje csak a lámpa, vagy a gyertya fényét és lélegezzen mélyeket! Napi 10 perc gyakorlással egy a stresszmentes karácsonyhoz hasonló hangulatot tud teremteni magának! A meditáció sokkal egyszerűbb, mint sokan gondolnák, mégis sokkal nagyobb kihívás a száguldáshoz szokott elmének, mint szeretnénk. Gyakoroljon naponta, és pár alkalom után csodás dolgokat fog tapasztalni magán!

 

Fények és színek a nyugalomért

 

Hangulatvilágítással és a nyugalmát jelentő színekkel teremtse meg a szükséges légkört a szoba sarkában és foglaljon helyet! Jelöljön ki egy pontot a helyiségben és próbáljon csak arra koncentrálni! Lehet az egy gyertyafény, vagy egy dísztárgy, de a gyakorlat csukott szemmel is végezhető, ilyenkor a levegővételre koncentrálunk! Ha elkalandoznak a gondolatai, az a jó! Aztán térjen vissza a figyeléshez és kezdje elölről! Ez a meditáció alap szintje. Némi gyakorlás után azt fogja tapasztalni, hogy megéli a jelent, és sem a múlt, sem a jövő nem foglalkoztatja azokban a percekben. Ez a normális működés, amit már olyan sokan elfelejtettek. A hétköznapokban mindig emlékeztesse magát arra, hogy sem a múltba révedés és visszavágyódás, sem a jövőn való görcsös aggódás nem az emberi lét normalitásai, mert a normalitás a jelenben levés!

 

Kávé, tea, illatterápia

 

Nemcsak a meditáció meditatív! Amennyiben a kávészünetet nem üzleti megbeszélésekre fordítjuk, a kávé- és teaszünet rövid időre szintén kikapcsolja az agyat. Nem véletlen, hogy ezek az italok különböző népi kultúrákat, népi hagyományokat tudhatnak magukénak. Kávét és teát inni azt jelenti, “lassíts és élvezd az ízeket!” Hasonló érzéseket illatos gyertyával, illóolajokkal is elérhetünk, gondoljon csak az egész otthonát bejáró mézeskalács, vagy a frissen mosott ruhák illatára! Ezt a jó érzést kell reprodukálni saját magunk tudatában, saját emlékeinkből. Engedje meg magának azt a luxust, hogy érezze és élje meg a kávé, vagy tea ízét, illatát, valamint az érzést, amint a folyadék átmelegíti először a tenyerét, azután az egész testét!

 

Meditálni bármikor bárhol képesek vagyunk, de ehhez tudatosság és némi gyakorlat kell. Ha egyedül nem megy, az internetről ma már számos meditációs alkalmazás tölthető le, szükség esetén kérje szakember segítségét!

 

 

Fotó: Adobe Stock / InsideCreative/House

Szerkeszt., 02.12.2021