A mai ötvenesek sokkal jobban odafigyelnek az életmódjukra

A mai ötvenesek sokkal jobban odafigyelnek az életmódjukra

2 | 1973 Hívások

Aki egész életében egészségesen élt, így ötvenes-hatvanas korára bátran letagadhatna akár tíz évet; megszokja addigi életmódját, és idősebb korában is fokozottan oda figyel a táplálkozásra és a sportra. Főként, hogy saját szemével látja, mennyivel jobb bőrben van, mint néhány kortársa, akik folyamatosan fájdalmakra panaszkodnak. A helyes táplálkozás és a testmozgás az idő előre haladtával egyre fontosabbá válik, hiszen csak így őrizhetjük meg testi és szellemi frissességünket. Ráadásul, ha nincsenek kellemetlen egészségügyi problémáink, sokkal aktívabb életet élhetünk, több programban lehetünk részt, és az unokákkal is többet foglalkozhatunk.

 

Ötven után is fiatalosan

Azok az ötven felettiek, akik odafigyelnek az egészséges életmódra, sokkal fiatalosabbak, jobban ellenállnak a betegségeknek, több az energiájuk, és gyorsabban felépülnek egy-egy náthából vagy influenzából. A helyes táplálkozás lelkileg is kiegyensúlyozottá tesz: harmonikusabbnak érezzük az életünket, és pozitívan gondolkodunk. Azonban az egészséges táplálkozás nem jelent egyet az önsanyargatással: a lényeg, hogy változatos ételeket fogyasszunk, legyünk kreatívak a konyhában, főzzünk élvezettel, és együnk társaságban, akár kettesben, akár a barátokkal.

 

Testi, szellemi és lelki egészség

Az egészséges fogások segítenek megőrizni az izmok, a csontok és a szervek épségét, így azok tovább szolgálnak minket. A vitamingazdag zöldségek és gyümölcsök megerősítik az immunrendszert, és felvérteznek a betegségek ellen. A kiegyensúlyozott táplálkozással minden szükséges tápanyag a szervezetünkbe jut, így megelőzhetünk olyan időskorban jellemző kórokat, mint a szívbetegség, a stroke, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, a vérszegénység, a csontritkulás vagy a rák. Bár ötven után könnyebben felszaladnak a plusz kilók, mint mondjuk húszévesen, kevesebb gyorsan felszívódó szénhidrát (liszt, cukor) és több zöldség, gyümölcs és fehérje fogyasztásával a súlyunkat is karban tarthatjuk. Idősebb korban már kevesebb kalóriát kell bevinnünk: egy fizikailag nem aktív ötvenes nőnek napi 1600 kalóriára van szüksége; ha könnyű fizikai tevékenységet végez, 1800-ra, ha pedig aktív életet él, 2000-re. A férfiak esetében ez 2000, 2200, illetve 2400 kalóriát jelent.

 

A szükséges tápanyagok

Természetesen nem mindegy, miből visszük be ezt a kalóriamennyiséget. A tengeri halakban és az olajos magvakban nagy mennyiségben megtalálható ómega-3-zsírsavak fogyasztásával az agyunkat is karban tarthatjuk, így szellemileg sokkal frissebbek maradunk, és az olyan komoly betegségek, mit például az Alzheimer-kór kockázata is csökken. A gyümölcsök és zöldségek közül válasszuk a színeseket: fogyasszunk bogyós gyümölcsöket vagy dinnyét, illetve sötétebb, magas antioxidáns-tartalmú zöldségeket, például kelkáposztát, spenótot, brokkolit, illetve magas karotintartalmú narancssárgákat, például sárgarépát vagy sütőtököt. Legalább egy-két adag zöldséget és gyümölcsös együnk meg minden nap.

 

A csontok egészsége

A vitamindús táplálkozás feltölti a testet energiával: az ötvenes így jobban érzi magát, jobban is néz ki, ami magabiztosabbá és boldogabbá teszi. Bátran viseli a korát, öltözik csinosan, és vesz részt olyan tevékenységekben, amelyekben a kortársai már nem szoktak. Egyes szabadidős tevékenységek vagy sportágak kortalanok, bármikor el lehet kezdeni őket. Számtalan ötvenes jár kocogni, biciklizik az unokákkal, horgászik, kirándul, jógázik vagy úszik. Ehhez persze az kell, hogy a csontok megfelelő állapotban legyenek; így nem kell folyamatosan attól félnünk, hogy elesünk, és eltörjük a lábunkat vagy a karunkat. Idősebb korban napi 1200 mg-myi kalciumra van szüksége a szervezetnek, amit bevihetünk például tejtermékekkel: tejjel, sajttal, joghurttal, kefirrel. De számtalan tejmentes élelmiszer is tartalmazza ezt a fontos ásványi anyagot, például a kókusz, a szója, a brokkoli, a mandula vagy a kelkáposzta. A fehér lisztet és az abból készült ételeket érdemes mellőzni: ezeket helyettesítsük teljes kiőrlésű gabonával. Azok az ötvenesek vagy idősebbek, akik így élnek, sokkal tovább maradnak egészségesek, és a hatvanat vagy a hetvenet betöltve is jócskán letagadhatnak a korukból.

 

Foto: © Volker Witt - Fotolia.com

Szerkeszt., 17.04.2014

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.