Digitális detox – Ön meddig bírná?

Digitális detox – Ön meddig bírná?

3 | 139 Hívások

Digitális detox – Ön meddig bírná?

 

Facebook, Twitter, Instagram. Google, Viber, Hangouts. Ma már el sem tudjuk képzelni az életet nélkülük. A főnök e-mailt küld, amit a nap 24 órájában azonnal meg is kapunk a telefonunkra. Az ismerősök posztolnak, mi lájkolunk. Posztokat írunk, fotókat, videókat osztunk meg, és remegve számoljuk a lájkokat. Óvodástól nyugdíjasig mindenkinek ott a kezében a telefon, rajta az okosóra, nála a laptop vagy tablet. Vadásszuk az ingyenes WiFit, és jó esetben már az autónk is csatlakozik a netre…

 

Napi 24 órában ismeretlen ismerősök millióival vagyunk kapcsolatban, miközben egyre magányosabbnak érezzük magunkat. Állandóan rettegünk, nehogy kimaradjunk valamiből, emlékeztetők pittyegnek, szinte folyamatosan jelezve, hogy „esemény van”. Közben pedig azon tűnődünk, hová tűnt az időnk, amiből régen mintha sokkal több lett volna. Észre sem vesszük, de a kütyük, melyek az életünk segítői, megkönnyítői kellene, hogy legyenek, lassan-lassan átveszik felettünk az irányítást. Mobiltelefonnal kelünk-fekszünk, beszélgetések közben is fél percenként a kijelzőre pillantgatunk. Ha megkérdeznek, hogy a hús-vér emberekhez való kapcsolatunk vagy a telefonunk a fontosabb, habozás nélkül rávágjuk, hogy az előbbi – de a valóságban még vacsora közben is a hírfolyamot böngészve nyugtatgatjuk a hozzánk beszélő szeretett családtagjainkat, hogy „Attól még figyelek…” Úgy gondolja, hogy ez túlzás, és biztosan nem ennyire komoly a helyzet? Akkor a digitális detox mindenképpen megér egy próbát!

 

A digitális detox – a többi méregtelenítéshez hasonlóan – úgy működik, hogy egy adott időre lekapcsolódunk a netről, és „kütyü-tilalmat” vezetünk be. Amerikában egyre népszerűbben a szigorú szabályokat betarttató és igencsak borsos árú digitális detox táborok, cikkek, könyvek jelennek meg a témában, és egyre többen csatlakoznak a tudatos kütyühasználók táborába. A sors bizarr fintora, hogy ezt ma már külön appok is elősegítik.

 

Ahogy minden méregtelenítésnél, itt is ajánlott a fokozatosságot betartani. Sokan például a szabadság, a nyaralás idejére vezetnek be net-stopot, és élvezik a teljes offline lét szabadságát. Már egyetlen net- és kütyümentes hét is csodákat tehet velünk, és az élmény hatására átértékelhetjük és átszervezhetjük okoseszköz használati szokásainkat. Sokak az élmény megtapasztalása után rendszeres detox-időszakokat vezetnek be a megszokott életritmusukba. Lehet ez például a teljes hétvége vagy vasárnap, és hétköznapokon egy adott időtartam – például este 10 és reggel 6 között.

 

Sokan gondolják, hogy ez ártalmas, hiszen „lemaradnak” egy sor online eseményről, ami hátrányba hozza őket az elérhető társakkal szemben. A valóság azonban az, hogy eddig mindenki, aki rászánta magát, hogy kipróbálja, pozitív tapasztalatokról számolt be. Az agyunk nem a 0-24 készenléti állapotra, és nem az internetről ránk zúduló hihetetlen információáradatra van berendezkedve. Az ugrásra kész állapottal járó stressz nagyon is ártalmas hatású, és míg ismerőseink százaival tartunk virtuális kapcsolatot, a valódi emberi kapcsolataink háttérbe szorulnak. A digitális detox mindenképpen megér egy próbát. Ön meddig bírná?

 

 

Fotó: www.fotolia.com/juliasudnitskaja

 

 

Szerkeszt., 03.01.2019

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.