Tippek az újévi fogadalmak betartására

Tippek az újévi fogadalmak betartására

2 | 1794 Hívások

Az újév első pillanatai a koccintásé, a jókívánságoké, a virslievésé - és az újévi fogadalmaké. Hatalmas tervekkel vágunk neki a következő esztendőnek, de sajnos a magunknak tett ígéretek nagy részét már pár hét vagy hónap után megszegjük. A legtöbben azt fogadják meg, hogy fogyókúrába kezdenek, sportolni fognak, leteszik a cigarettát, kevesebbet idegeskednek majd apróságokon, több időt töltenek a családjukkal, takarékoskodni fognak, rendet tartanak maguk körül, illetve mindig tanulnak valami újat. Február végén viszont azt látják, hogy még többet mutat a mérleg, a cigaretta ugyanúgy ott lapul a táskájukban, és ezen a hétvégén sem találkoztak rég nem látott rokonaikkal vagy barátaikkal, hiába tervezték, hogy felhívják őket.

 

Mondjuk ki hangosan terveinket

A fentiekre azonban nem az a megoldás, hogy száműzni kell az újévi fogadalmakat a szilveszteri összejövetelekről. Sőt, igenis segíthet betartani egy magunknak tett ígéretet, ha azt hangosan, mások előtt is kimondjuk. Így tulajdonképpen "hivatalossá" tesszük azt, és mivel barátaink is hallják, mire készülünk, számon kérhetik rajtunk az eredményt. Természetesen nem valószínű, hogy valóban meg fogják tenni; elég, ha mi tudjuk, hogy megtehetnék, és ez is ösztönöz. De ha biztosabbra szeretnénk menni, akár meg is kérhetjük őket, hogy havonta egyszer kérdezzenek rá, hogy állunk; mit tettünk eddig a fogadalom betartása érdekében. De számos más trükköt is alkalmazhatunk.

 

A legfontosabb a motiváció

A lényeg a motiváció. Ha ez nincs, 2014-ben ugyanúgy nem fogunk leszokni a cigarettáról vagy az idegeskedésről, mint 2013-ban. Mi motiválja az embert leginkább? A sikerélmény, legyen akármilyen apró is. Így ne tűzzünk ki magunk elé elérhetetlen célokat, még pezsgőtől bódult fejjel se. Ha fogyni szeretnénk, ne mínusz harminc kilót ígérjünk magunknak, hanem mondjuk ötöt vagy tízet. Aztán haladjunk apró lépésekkel: ne egy hónap alatt akarjuk leadni ezt koplalással, hanem egy év alatt, étrendváltással és rendszeres sporttal. Osszuk fel apró lépésekre a tervet; határozzuk el, hol szeretnénk járni egy hónap vagy fél év múlva. A kitűzött dátum eljövetelekor vegyük számba, mennyit haladtunk, és örüljünk az apró sikernek, amely erőt ad majd a további teendőkhöz.

 

Haladjunk apró lépésekkel

Ha nem a fogyást, hanem a dohányzás abbahagyását tűztük ki célként, határozzuk el, hogyan szeretnénk leszokni: a napi adag folyamatos csökkentésével vagy úgy, hogy egyszerűen kidobjuk a megkezdett dobozt a kukába? Igénybe vennénk valamilyen segédeszközt (tapasz, gyógyszer, terápia), vagy csak az akaraterőnkre támaszkodnánk? Vegyük fel a kapcsolatot volt dohányosokkal, olvassunk témába vágó blogokat, iratkozzunk fel fórumokra, ahol a "sorstársak" bátorítják egymást. Egy hét vagy hónap elteltével számoljuk ki, mennyit spóroltunk eddig a nemdohányzással, és örüljünk az eredménynek. Vegyük észre magunkon a pozitív tüneteket, hogy mennyivel könnyebb lépcsőt mászni, hogy nem köhögünk, nem fulladunk. Örüljünk ezeknek, gratuláljunk magunknak, és akár lepjük is meg magunkat egy kis ajándékkal, például menjünk el egy szépségszalonba vagy vásároljunk egy új ruhát.

 

Emlékeztessük magunkat a fogadalomra

Ha a stressz legyőzését tűztük ki célul, nehéz dolgunk lesz, hiszen a hizlaló ételektől vagy a cigarettától "egyszerűen" tartózkodhatunk úgy, hogy nem vásárolunk ilyesmit; a stressz azonban megtalál akkor is, ha nem keressük. Annyit tehetünk, hogy megtanuljuk kezelni. Amikor egy idegesítő helyzettel találjuk magunkat szemben, jusson eszünkbe a fogadalmunk - akár írjuk ki magunknak a munkahelyünkön egy kis cetlire, hogy "Megígérted magadnak, hogy nem idegeskedsz!", és ragasszuk ki a monitor tetejére vagy az asztali naptárra. Amikor egy potenciális stresszforrás jelentkezik, tudatosítsuk magunkban, mivel állunk szemben, és határozzuk el, hogy ezúttal nem engedünk neki. Ha például egy ijesztően rövid határidőt ad a főnök, gondoljuk át, lehetséges-e, hogy időre elkészüljünk a munkával. Ha nem, ezt higgadtan közöljük felettesünkkel, és kérjük meg, hogy adjon több időt, vagy a feladat egy részét bízza másra. Ha viszont úgy látjuk, megfelelő szervezéssel el tudunk készülni vele, alakítsuk át a napirendünket, és apró lépésenként lássunk neki. Ha alapvetően ideges természetűek vagyunk, vegyünk igénybe valamilyen segítséget, például kezdjünk el jógázni, sajátítsunk el néhány egyszerű relaxációs gyakorlatot, vagy hallgassunk otthon rendszeresen nyugtató hatású zenét. Ha betartjuk a fentieket, az újévi fogadalom nemcsak ígéret lesz, hanem valóság.

 

Foto: gettyimages.de

Szerkeszt., 02.01.2014

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.