A rendszeres testedzés fiatalít!

A rendszeres testedzés fiatalít!

5 | 2776 Hívások

A mozgás fontossága

Számtalan cikket olvashattunk már arról, hogy mennyire szüksége van mindenkinek - legyen az férfi vagy nő és bármilyen korú - hogy a napjai részévé tegye a rendszeres testmozgást. A sport és a aerob mozgás számos előnnyel jár, amelyek közül csak az egyik az izomtömeg kialakulása és a szép formák.

A szív munkájának fokozása, az érrendszer "megdolgoztatása", a vérkeringés erősítése, illetve megfelelő mértékének biztosítása a periferiális területeken, továbbá  a vázrendszer rendszeres terhelése (ami stimulálja a kalcium beépülését a csontokba) mind-mind hozzájárul a testünk egészséges működéséhez.

Sajnos nem csak hazánkban, de világszerte jellemző a tendencia, hogy a városi életmódot folytató, ülő munkát végző felnőttek elhanyagolják a testmozgást (nem csak a sportot, de a napi életvitel részeként adódó sétát/lépcsőzést is kiváltják az idevágó közlekedési eszközökkel), és idős korra ez nem hogy javulna, hanem még romlik is.

Egyre többet hallhatunk a mozgásszegény életmódból adódó kockázatokról, és a szív-és érrendszeri, emésztőszervi, valamint mozgásszervi krónikus betegségek kialakulásában betöltött szerepéről. Az elhízás, cukorbetegség, anyagcserezavarok, magas vérzsír és koleszterinszint, reuma, osteoporosis és még a tüdőbetegségek kialakulásában is szerepet játszik a mozgáshiány.

A menopauzát követő időszak egyik legfontosabb jellemzője, hogy a női nemi hormonok termelésének jelentős csökkenése révén számos kellemetlen tünet alakul ki. Az ösztrogéntermelés csökkenésével növekszik a testzsírszázalék, csökken az aerob kapacitás, ugyanakkor nő az érelmeszesedés, a csontritkulás és különféle bőrbetegsége kockázata.

Komoly aggodalomra ad okot, hogy világszerte elfogadott gondolat az, hogy az idős kornak természetes velejárói ezek a betegségek, holott a megfelelő mozgással ezek a bajok részben vagy egészben megelőzhetőek lennének- derült ki egy kutatásból 2009-ben.

 

A mozgás a legjobb öregedésgátló!

A vizsgálat során tíz, 55 év körüli, korábban mozgásszegény életmódot folytatott hölgyet kértek fel arra, hogy, heti öt napon, napi egy órán át biciklizzen. A vizsgálat vezetői megállapították, hogy bármilyen más aerob sportág (amely a tüdőkapacitás maximumának 65%-án dolgoztatja az alanyt) is alkalmas a vizsgálat eredményeinek elérésére, sőt kissé könnyített testedzéssel is ugyanezt a hatást érhetik el.

A kísérletben a résztvevők oxigénfelvételi és - felhasználási kapacitása jelentősen nőtt, a pulzusszámuk pedig egészséges és fiatal, edzésben levő kortársakéhoz hasonló szintre emelkedett.

Az anyagcsere, a szív és érrendszer állapota évtizedes "fiatalodáson" ment át miközben a rendszeres edzés a test összetételét is megváltoztatta: növekedett a zsírfelhasználás és csökkent a szénhidrát-felhasználás, miközben a testsúly változatlan maradt. A zsírfelhasználás hosszú távon is növekedett, míg a vérben a glukóz-szint stabilizálódott. Az inzulin- és glukóz-szint a sokkal fiatalabb hölgyekhez hasonló mértéket vett fel az edzések hatására.

 

Nem csak az eredmény, a közérzet is fontos!

A kísérlet talán legszámottevőbb eredménye, hogy a résztvevő idős hölgyek jelentős közérzet-javulásról számoltak be. Energikusabbnak és lendületesebbnek érezték magukat, a krónikus gondok enyhülésével sokat javult a közérzetük, míg a testük - a súlyuk megtartása mellett - jelentősen és előnyösen átalakult.

A vérkeringés javulása a test méregtelenítő funkcióinak erősödését eredményezte, így hosszabb távon a belső szervek és a kötőszövetek állapota is jelentősen javult. Az ízületi problémák csökkenéséhez is vezetett a tisztulás, hiszen ezek oka gyakran a test elszennyeződése.

Az ízületi fájdalmak, emésztési panaszok mellett a lelki problémák, depressziós gondolatok is veszítettek súlyukból a kísérleti alanyoknál. A rendszeres mozgás a kedélyállapotukra is kifejezetten pozitív hatással volt. A jelentősen javuló testi állapot miatt - és persze a gyengéd fizikai elfáradás következtében is - jobban (mélyebben és folyamatosabban) aludtak, és ennek köszönhetően nappal is fittebbek, lendületesebbek lettek.

 

Foto: © michaeljung - Fotolia.com

Szerkeszt., 08.01.2015

Vajk51
0 | 10.01.2015, 12:55

A fenti cikket - 50Plusz-korúak lévén - meglehetősen komolyan kell venni... Külön felhívnám klubtársaim figyelmét, hogy a cikk "sport és az aerob mozgás"-ról beszél... Ne keverjük ezt össze bármely fizikális tevékenységgel, amely mozgással jár... 

Pár hete együtt utaztam a vonaton egy nagyon szimpatikus idős (70 év körüli) házaspárral és beszélgetésbe elegyedtem velük. Kiderült, hogy őstermelők és egész felnőtt életüket kemény fizikai munkával töltötték, mert földműveléssel, gyümölcstermesztéssel és állattartással is foglalkoztak. Aki már belekóstolt ilyen munkába, tudja, hogy ez mivel jár... És mégis: nem győzték sorolni a betegségeiket... Ízületi, szív-, látás- és mozgás problémák sokasága hangzott el, ami nagyon szomorúvá tett, hiszen egy keményen átdolgozott élet végén jobb közérzetet érdemeltek volna...

Arra akarok utalni ezzel kis történettel, hogy (még) a rendszeres fizikai munka SEM VÁLTJA KI a rendszeres "sport és az aerob mozgás" szükségességét. Mind az egészségben maradásunk, mind a fizikális és mentális közérzetünk szempontjából nagyon fontos dologról van szó, azaz így - egy új év elején - érdemes volna "aktívba kapcsolni", aki még eddig nem tette volna... Csak az eleje nehéz, aztán már élvezni is lehet... :)