Jógapózok kezdőknek 1.

Jógapózok kezdőknek 1.

4 | 3346 Hívások

A jóga, mint mozgási lehetőség és az egészséges életmód potenciális része évtizedek óta jelen van hazánkban. Számos jógastúdió mellett a magukra valamit is adó fitnesztermek is foglalkoztatnak jógaoktatókat, sőt a youtube is tele van már, akár magyar nyelvű oktató videókkal. A jóga számos ágával megismerkedhettünk már, az ashtanga szelídebb ágától a kifejezetten nőknek, kismamáknak vagy idősebbeknek szóló könnyített gyakorlatokon át a melegben végzett bikram edzésekig.

 

Miért tartózkodunk tőle?

 

A nagy kínálat és a bőséges forrásanyag ellenére hazánkban a jóga még mindig egyfajta misztikus keleti tudománynak, életmódnak és filozófiának számít. Sokan azért félnek megismerkedni vele, mert attól tartanak, hogy csak a vallásfilozófiai háttér ismeretében alkalmazható (vagy csak akkor „hatásos”) és olyan szertartásokat tartalmaz, amelyeket nem tudnak tiszta szívvel magukévá tenni.

Mások attól tartanak, hogy az alkalmazandó mozdulatsorok, a felveendő testtartások (amelyeket egyébként ászanának hívnak) olyan nehezek, hogy hosszas előzetes gyakorlás eredményeként lehet csak a várt eredményt elérni a segítségükkel.

És végül, az emberek egy részét az tartja vissza, hogy nehezen mozdulnak ki otthonról, nem tudják milyen alapon válasszanak jógastúdiót, szemérmesek mások előtt mozogni.

 

Miért érdemes mégis elkezdeni?

 

Minden egyes póz úgy van kitalálva, hogy a mozdulat nem ér véget, hanem íve van: mint ahogy a tenger hullámai nyaldossák a partot, úgy helyezkedünk bele egy ászanába, nyúlunk bele ameddig tudjuk, majd szépen lassan visszafordítjuk a mozdulatot. Így mindig – még ha évek óta vagy éppen magas szinten végezzük is a jógát – van előttünk lehetőség jobban csinálni.

A jóga ászanák nem csak akkor működnek, ha tökéletesen csináljuk őket. A pózoknak többes feladatuk van: harmonizálni az ízületeket, nyújtani az izmokat és inakat, helyreállítani az energiák áramlását, a szervek egészséges működését és mindezek hátterében helyreállítani a lélek egységét. Ezek a folyamatok akkor is elindulnak, ha nem csináljuk tökéletesen az ászanákat.

 

Miért kezdjük el MOST?

 

A jógapózok között számos olyan van, amely egyszerű, könnyen megvalósítható, így nem kell tartanunk sem attól, hogy nem jól csináljuk majd, sem attól, hogy megsérülünk. Ezek az egyszerű mozdulatok leírás alapján is könnyen elsajátíthatóak, és napi pár perces gyakorlás útján is lehetőséget adnak életminőségünk javítására. Még az is lehet, hogy ha elkezdjük ezekkel az egészségtudatos életmódot, lassan kedvet kapunk arra is, hogy komolyabb lépésekre ragadtatva magunkat, elmenjünk egy jógaórára.

Ha néhány alapvető jógapózt a mindennapi életünk részévé teszünk, erősíthetjük a szellemi energiáinkat, erősíthetjük az 50 felett különösen szükséges izomcsoportokat, megelőzhetjük az időskori fájdalmak kialakulását, javíthatunk emésztésünkön, sőt még fogyhatunk is. Csökkenthetjük, illetve elmulaszthatjuk a fejfájásokat, megtanulhatjuk hogyan győzzük le gyorsan a ránk törő stresszt vagy hogyan energetizáljuk gyorsan magunkat egy-egy kimerítő helyzet után.

 

Néhány példa

 

A hegy ászana vagy hegypóz (nem tévesztendő össze a hegytartással!)

Hogy végezzük? Álljunk egyenesen, a lábfejeket helyezzük szorosan egymás mellé (ha ez kellemetlen, lazítsunk kicsit a lábfejek állásán). A lábfejeket úgy helyezzük el, hogy a talpak és az ujjak szétterüljenek, a testsúly a teljes talpon oszoljon el. A lábakat kinyújtjuk, a medencét kissé előre billentjük, ettől a gerinc kiegyenesedik és a fejtető felfelé tolódik. A láb, a has és a hát izmait finoman tónusba helyezzük, a végbél záróizmokat is megtartjuk. A két kart a test mellett kissé eltartva kinyújtjuk és az izmokat megfeszítjük és próbáljuk az ujjakat minél messzebbre kinyújtani. A vállakat hátrahúzzuk és leengedjük, a mellkast kinyitjuk.

Milyen hatásokra számíthatunk? Javítja a tartásunkat, a gerinccel kapcsolatos problémákat (isiász, porckorong gondok) segít megelőzni illetve enyhíteni. Csökkenti a lúdtalp hatásait, erősíti a lábizmokat és javítja a lábhoz kapcsolódó egyensúly készségeket. Energiával tölti fel a testet, azzal, hogy minden izmot munkára késztet, energikussá tesz. Erősíti a lábat, feneket, hasat. Segíti a szív és a tüdő munkáját. Alacsony vérnyomás, fejfájás, álmatlanság esetén ellenjavallt.

Folytatjuk...

 

Fotó: www.fotolia.com / Syda Productions

Szerkeszt., 19.01.2017

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.