Őszi tippek a konyhában – melegítő táplálékok

Őszi tippek a konyhában – melegítő táplálékok

2 | 1085 Hívások

A hosszúra nyúlt nyár után hirtelen tört be a hűvös idő. Ilyenkor hajlamosak vagyunk jobban fázni mint kellene, hiszen a szervezetünknek időre van szüksége, hogy alkalmazkodjon a megváltozott körülményekhez. A lassú átmenet optimálisabb lenne, hiszen az alatt a szervezetünknek ideje van felpörgetni az anyagcserét, mozgósítani a tartalékokat, igazodni a hideg okozta kihívásokhoz.

Mit tegyünk hát, hogy ne érezzük csontig hatoló hidegnek a 15 fok körül hőmérsékletet? Hogyan óvjuk meg magunkat a megfázástól és a hűvös időjárás okozta egyéb kihívásoktól (pl. izomgörcsök)?

Kezdjük néhány tévhit megcáfolásával: a déli gyümölcsök – bár magas a vitamintartalmuk – egytől-egyig hűsítő hatásúak, emiatt nem érdemes hidegben túlzásba vinni őket. Vitaminforrásnak válasszunk inkább itthon termett bogyókat, teákat, zöldségeket és gyümölcsöket. A fekete és zöld tea – hasonlóan az alkoholfogyasztáshoz – bár forrón elfogyasztva kissé melegíti a vérünket, de hosszú távon hűsítő hatással bír.

 

Melegítő ételek

 

Sokan azt gondolják, hogy azért kell télen zsíros ételeket enni, mert egyedül az képes a belső tűz melegét felszítani. Bár valamennyi sertészsír fogyasztása is javasolt, a téli időszakban különösen, számos olyan melegítő étel van, ami ennél sokkal kevésbé hizlal és nem emeli a koleszterinszintet sem.

Ezek egyik legfontosabb csoportja a fűszerek. A fahéj, ánizs, kardamom, curry, gyömbér, szegfűszeg, szerecsendió, a különféle borsok, kurkuma mind ilyen, nem véletlen, hogy téli ételeink – vagy éppen a forralt bor – jellegzetes fűszerei. Bár nem kifejezetten fűszerek, de azért itt érdemes megemlíteni a hagymát és a fokhagymát is, amelyek szintén a továbbiakban leírt hatásokkal bírnak.

A felsoroltak közül a legtöbbre jellemző, hogy kedvező hatással van az emésztésre, nyugtatja és regenerálja a nyálkahártyát, ennek következtében a tápanyagok hatékonyabban szívódnak fel és teljesebb lesz az anyagcsere. Élénkítik a vérkeringést, vírus- és baktériumölő hatásuk egyébként is jól jön a náthás időszakban, hasonlóan a hangulatjavító hatáshoz, amely visszahat a vérkeringésre és az immunrendszerre is. Több közülük a felső légúti megbetegedések megelőzésére is hatékony, hiszen antibakteriális hatása mellett nyákoldó és köptető is.

Ételeink közül a vörös húsok (marha, bárány, sertés, vadak, kacsa) is a melegítő táplálékok közé számítanak. Érdemes egész tél folyamán fokozni az olajos magvak fogyasztását (len-, kender-, tök-, napraforgó-, szezám-mag és a mák), a dió- és mogyorófélék (kesu-, kókusz- és a hazai dió, földi- és török mogyoró, mandula, pisztácia). Ezekben sok a sokszorosan telítetlen zsírsav amelyek könnyen emészthető energiaforrásokként gyorsan felfűtik a szervezetünket. Az olívabogyó és avokádó is hasonló szempontok miatt nagyszerű étel ebben az időszakban.

Kiválóan melegítenek a hüvelyesek (bab, csicseri-, sárga- és zöldborsó, zöldbab, lencse és vörös lencse. Magas keményítőtartalmuk instant energiaforrás, és fehérjetartalmuk sem elhanyagolható.

A gyökérzöldségek (répa, cékla, burgonya, édesburgonya), a sütőtök és a szelíd gesztenye is magas keményítőtartalma miatt tartozik a melegítő ételek sorába. Az aszalt gyümölcsök magas cukortartalma a keményítőhöz hasonlóan könnyen emészthető és elégethető szénhidrát.

A hántolatlan és teljes kiőrlésű gabonák nem csak energiatartalmukkal, hanem rendkívüli ásványianyag – és vitamintartalmukkal is biztosítják a belső meleget és a védekezőrendszer stabilitását.

 

Melegítő italok

 

Tévhit, hogy ha fázunk alkoholt kell inni. Tény, hogy ha legurítunk egy „tüzes” pálinkát, hirtelen forróságot érzünk a fejünkben, de hosszabb távon a nagy mennyiségű alkohol rontja a vérkeringést és sokkal inkább okozza a kihűlésünket.

Hűvösben érdemes a meleg italokra szavazni (amelyek közé természetesen a forralt bor és egyéb alkoholos forró italok is beszámítanak, de csak mértékkel). Ugyanakkor arról sem szabad elfelejtkezni, hogy a gyógynövények között is vannak hűsítő tulajdonságúak (pl. menta, citromfű).

A fekete és zöld tea a közvélekedéssel ellentétben szintén hűsítő hatású, helyette válasszuk inkább a roibos, bodza, hársfa, gyömbérteákat, amelyeket ízesítsünk melegítő fűszerekkel vagy készítsünk kifejezetten fűszerkeverék-teát.

Szerkeszt., 06.10.2016

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.