Fitten és egészségesen

Fitten és egészségesen

5 | 1891 Hívások

A sportolás hatására kedvezően alakulnak a különböző biológiai funkciók, javul az állóképesség, a keringés és a szervezet ellenállása is. A mozgás hatására fejlődik a mozgatórendszer, megerősödnek a csontok, edződnek az ízületek. A rendszeres testmozgással emellett új energiát kaphatunk, megtörhetjük a napi szellemi terhelést. Ennyi pozitívum mellett nem is kérdéses, hogy a mozgás mindenkinek ajánlott. Igen, mindenkinek!

 

 

Nem veszélyes időskorban a sportolás?

 

Az életévek gyarapodásával a testmozgás is megváltozik.

A fiatalok elsősorban a csapatsportokat, illetve az intenzív mozgással járó testedzést preferálják. Ekkor még jobban bírja a szervezet a terhelést, amelynek legtöbbször az alakformálás, vagy a testépítést a célja. Természetesen előfordulhatnak a különböző sérülések, azonban a regenerálódás folyamata legtöbb esetben zökkenőmentesen zajlik.

Idősebb korban már nem ajánlatos az intenzív és megerőltető testmozgás. Ez elsősorban a szív- és érrendszeri szövődmények miatt jelenthet problémát, ami akár komolyabb gondot is okozhat. Azonban a mértékkel végzett rendszeres mozgás nem árt a szervezetnek. Sőt! Megannyi pozitív hatása van.

 

Idősen is fiatalon

 

A sportolásnak sok előnye van, amelyek hatására igazán fiatalosnak érezhetjük magunkat bármelyik életkorban.

A rendszeres aktivitás vagy testedzés ellensúlyozza a szervezet képességeinek romlását. Néhány szervünk – köztük a szív – a kor előrehaladtával fokozatosan veszít a teljesítőképességéből. Azonban ezt a folyamatot a rendszeres mozgással lelassíthatjuk! Emellett a csontok állapota is jelentősen javulhat a megfelelő edzésprogramnak köszönhetően, így megelőzhető a csontritkulás. Ráadásul az ízületek hajlékonysága is megőrizhető, hiszen a rendszeres igénybevétel ezeket is megedzi.

Mindezek mellett a sportolás hatékonyan befolyásolja az anyagcserét, csökkentheti a magas vérnyomást, javítja a tüdő kapacitását és természetesen növeli az önbizalmat is.

Ezek után kinek ne lenne kedve a sportoláshoz?

Bár tény, hogy a mozgásra minden szervezetnek szüksége van, de nem mindegy, hogy melyik életkorban milyen mozgásformát választunk.

 

A megfelelő mozgásforma

 

A mozgásnak megannyi formája létezik, amelyek mindegyike rendkívül élvezhető. Természetesen ezek között mindenki megtalálhatja a számára legkedvesebbet, így örömmel edzheti nem csak a szervezetét, de a lelkét is.

Rég látni vágyott tájakra, magas hegyekbe vagy épp meseszép vízpartokra lehet eljutni a kirándulás során. A természetjárás alkalmával egész testünket edzhetjük, mindezt kiváló társaságban, csodálatos helyeken. Érdemes megragadni a különböző lehetőségeket és útnak indulni, hiszen országon belül és kívül is találhatunk meghódítandó helyeket.

Aki jobban kedveli a vizet, annak tökéletes megoldás lehet az úszás, vagy a vízi torna. Ennek során megerősíthetjük a hátizmainkat, így könnyebb lesz elkerülni a hát- és derékfájdalmakat.

Bár aktívabb mozgásforma, de a futás ugyanannyira élvezetes lehet idősen, mint fiatalon. Ennek során alaposan átmozgathatjuk a teljes testet, ami jótékonyan segítheti elő a szervezet fitten tartását. Ez azonban csak a megfelelő bemelegítés és lazítás mellett ajnálatos!

Természetesen a téli sportágak között is találhatunk megfelelő mozgásformákat. A gyakorlottabbak nyugodtan választhatjuk a sí vagy a korcsolya lehetőségét, hiszen ezek remek időtöltést biztosítanak a hideg hétköznapokon.

Ne feledkezzünk meg a táncról sem! Ezt sok esetben nem soroljuk a mozgásformák közé, azonban ugyanolyan alaposan átmozgatja a testet mint bármi más. Legyen akármelyik válfaja, mindegyik kiváló mozgás és egyben remek kikapcsolódás egyaránt.

A kerékpár szerelmeseinek nem kell lemondania a „száguldásról” időskorban sem. A tekerés során az ízületeket és az izmokat is igénybe vesszük, ezért nagyszerű választás ez a remek sportág is.

Megannyi mozgásforma, megannyi nagyszerű lehetőség! És természetesen ezek mellett további sportágakat is választhatunk.

Azonban nagyon fontos, hogy minden esetben az egészségügyi állapotunknak és teherbírásunknak megfelelő mozgást válasszuk. Emellett szintén lényeges a bemelegítés és levezetés is, hiszen enélkül könnyebben lesérülhetünk. 

Mindezeket figyelembe véve, és a jó tanácsokat megfogadva a mozgás mindig eléri majd a jótékony hatását, és segítségünkre lesz a szervezetünk fitten és egészségesen tartásában.

Szerkeszt., 27.08.2015

bordat
0 | 06.09.2019, 19:48

Jó magam is sajnos későn kezdtem mozogni . Mára már hetente 3-szor úszok és naponta 8km intenzív sétát teszek.A közérzetem azóta remek vérnyomás problémáim nincsenek ;jól érzem magam a bőrömbe.