Mozgásra fel! Ismerjük meg a jógát és a Pilatest!

Mozgásra fel! Ismerjük meg a jógát és a Pilatest!

2 | 1247 Hívások

A sport, a mozgás mindannyiunk életének szerves része kell, illetve kellene, hogy legyen, hiszen rendkívül fontos szerepet játszik, mind fizikai, mind mentális egészségünk megőrzésében. Elkezdeni vagy újrakezdeni sosem késő, csak találjuk meg a számunkra legideálisabb megoldást.

 

 

De mégis milyen sportot válasszunk?

 

Van, aki egészen kiskora óta hódol valamilyen testmozgásnak, de van, aki viszont csak felnőtt fejjel látja be, hogy ideje lenne valamilyen mozgásforma után nézni. Az egyik döntő momentum a választáskor általában az edzettségi állapotunk, míg a másik, hogy milyen a habitusunk. Ha mondjuk kifejezetten aktívabb, pörgősebb életet élünk, lehet, hogy nem passzolnak hozzánk a lassabb, komolyabb elmélyülést igénylő sportok, vagy éppen fordítva.

Egy dologban azonban minden bizonnyal egyetért mindenki, hogy a kiadós mozgás nem csak a testünket, de a szellemünket is karbantartja, felfrissíti.

 

Mostanában sokak nagy kedvence a futás vagy kocogás, amit gyakorlatilag bármikor elkezdhetünk, ha néhány alapszabályt betartunk. Egy másik mostanában rendkívül közkedvelt kikapcsolódás a tánc, de legalább ennyire népszerű a jóga és a Pilates is.

 

A jóga

 

Azok számára, akik még sosem próbálták egy kívülről bonyolultnak és nehéznek tűnő mozgásforma. De több annál. Azaz több, mint mozgás. A jóga szanszkrit eredetű szó, ami, azt jelenti, összekapcsolódás a legfelsőbbel. Hogy ez pontosan, kinek mit jelent, az mindenkinek a sajátja, de a jóga valójában egy igen nagy energiákat (lelki és fizikai szintűt egyaránt) mozgósító rendszer. A jógát tulajdonképpen nevezhetjük egyfajta gyűjtőfogalomnak is, mert nagyon sokféle ágazata létezik. (Ha például Indiában csak a jóga szót használjuk, nem is értik, hogy mit szeretnénk)

 

Mi leginkább talán a tradicionális hatha jógát ismerjük, amely úgynevezett ászanákból,  (testgyakorlatok) légzőgyakorlatokból, meditációból és tisztító eljárásokból összeálló teljes rendszer, amelynek fő célja a harmónia és az egyensúly tökéletesítése.

 

Mi történik, ha jógázunk?

 

Rendkívül sok változást érzékelhetünk magunkon, ha elkezdünk jógázni. Minden jótékony hatását lehetetlen lenne felsorolni, de az alábbiakat mindenképp érdemes megemlíteni:

 

  • Tekintettel arra, hogy a jóga minden testrészt megmozgat, így jótékony hatással van az anyagcserefolyamatokra, a nyirokrendszerre, a vérkeringésre és az immunrendszerre
  • Regenerálja a ízületeket, a hajlékony részeknél sokkal rugalmasabbá válnak
  • Segít a koncentrációban és a stresszesebb időszakok kezelésében
  • Átalakítja az izomzatot

 

Természetesen még hosszasan folytathatnánk a sort, de a fent említettek minden bizonnyal észrevehetjük már néhány óra után is.

 

A Pilates

 

Ez a fajta mozgás korántsem annyira ősi, mint a jóga, de legalább annyira népszerű. A tornát Joseph Pilates fejlesztette ki még a 20. század első felében. Összességében több, mint 500 különböző gyakorlatot talált ki, amely speciális légzéstechnikával kombinálva alkot rendszert.

 

Rendkívüli ízületkímélő hatásának köszönhetően azok számára is kifejezetten javallott, akik derék, csípő- és térd fájdalmakkal küzdenek. A Pilates torna bár alapvetően talajon végezhető, egyénre szabott, egymásra épülő tornagyakorlatokból áll, ma már lehetőség van néhány speciális, Pilates gépeken végezhető feladat végzésére is.

 

Csakúgy, mint a jóga, ez a mozgásforma is bármilyen életkorban vagy életszakaszban elkezdhető, hiszen a rengeteg gyakorlat között mindenki számára akad olyan, amely számára ideális.

 

A Pilates is rengeteg jótékony hatással bír, de a legkiemelkedőbbek közülük a következők:

 

  • Segít a karcsúság megőrzésében, a törzsizomzat erősítésében
  • Jótékony hatással van a mozgásszervi problémákra – többek között derék, hátfájás csökkentésére
  • Feszesebbé teszi az izomzatot, javítja a tartást

 

Tény, hogy a fent említett gondolatok tulajdonképpen csak érintőlegesen foglalkoznak e két mozgásformával, de ahhoz talán elegendőek, hogy kedvet csináljunk a sport vagy a mozgás el-, illetve újrakezdéséhez, ezzel is egészségesebbé téve életünket és mindennapjainkat.

 

Fotó: Fizkes (Fotolia)

Szerkeszt., 14.01.2016

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.