Különleges élmény testnek és léleknek: jóga 50 felett

Különleges élmény testnek és léleknek: jóga 50 felett

7 | 1650 Hívások

Bármilyen ötven felettieknek szóló, egészséges életmódot bemutató cikket olvasunk vagy interjút hallgatunk, az elsők között fog említésre kerülni a mozgás fontossága. Az ötödik ikszet elhagyva ez nem olyan egyszerű dolog, több okból sem.

 

Mozogni márpedig kell!

 

Ha egész életünkben mozogtunk, akkor természetes, hogy valamilyen formában igyekszünk az aktivitásunkat idősebb korunkban is az életünk részévé tenni. De ha soha nem volt kedvenc időtöltésünk sport, vagy esetleg régebben szívesen mozogtunk, de már évek óta elmaradt az életünkből (esetleg mozgásszervi vagy egyéb problémák, hízás miatt), nehéz és kockázatos dolog is újra kezdeni.

Sokan azért halogatják a karosszékből való kikecmergést, mert félnek a sérülésektől, tanácstalanok arra vonatkozóan, hogy mit és mennyit mozogjanak. Ebben az esetben érdemes szakemberhez fordulni, aki szakmai tudásával és tapasztalatával támogatni és irányítani tud bennünket ezen az úton.

Sokakat az riaszt vissza, hogy se kedvük, se erejük olyan sportokat választani, amelyek erőkifejtést és/vagy lendületet igényelnek. Ezek (pl. futás, súlyzózás) nem is valók bizonyos kor felett, hiszen a szövetek idővel megmerevednek és az erőnlét is csökken. Ugyanakkor érdemes olyan mozgást választani, amely megnyújtja, megmozgatja az ízületeket, finoman készteti erőkifejtésre az izmokat, valamint javítja a vérkeringést.

 

Sose jógáztam, most kezdjem el?

 

A jógának számtalan ága van, és az ezekről szállingózó hírekből sokan azt gondolhatják, hogy nyakatekert és nehezen megvalósítható pózok egyvelegéről szól ez a testmozgás, amely egyáltalán nem való az idősebb korosztálynak. Ez természetesen nincs így, bár az igaz, hogy ha a különféle dinamikájú és nehézségű ágak közül választunk, érdemesebb a nyugalmasabb, harmonikusabb testmozgást ígérő típusok mellett dönteni. Ilyen például a gerincjóga vagy senior jóga.

Ez a két válfaj a tradicionális tőről fakadó, ámde az idősebb korosztály igényei szerint összeválogatott, könnyített feladatokkal dolgozik, így nem kell tartanunk attól, hogy nem fogjuk tudni megcsinálni a mozdulatokat vagy éppen lesérülünk.

 

Miért pont a jóga?

 

A jóga rendkívüli előnye, hogy nem pusztán a test izmainak és vérkeringésének karbantartására szolgál, hanem holisztikusan „vesz kezelésbe”. Ez azt jelenti, hogy a testünk összes működésére jó hatással van, továbbá kiegyensúlyozza az energiaháztartásunkat, sőt a lelki szférára is jó hatással van.

Ez az ősi mozgásforma (amelynek gyökerei több ezer évvel Krisztus születése előttre nyúlnak vissza) olyan testtartások gyakorlásából áll, amelyek elődeink tapasztalatai szerint jó hatással vannak a testünkre. Ezek a pozitív hatások abból származnak, hogy a felvett testtartások harmonizálják a szerveink közötti energiaáramlást. A vallással szoros kapcsolatban fejlődő és alakuló, filozófiai vonásokkal is rendelkező jóga ilyen módon helyreállítja a szervek működését, elősegíti a test méregtelenítését, javítja a közérzetet, valamint növeli a teherbírást is.

 

Miért előnyös érett korban a jóga?

 

Mivel a jóga egyik alapvető vonása a légzés figyelése, ritmusának és intenzitásának váltogatása, így kiemelten javítja a testünk oxigénellátását. A fokozott oxigénbevitel hozzájárul a sejtek anyagcseréjének teljességéhez, a sejtek megújulásához.

A jóga gyakorlása harmonizálja a hormonháztartást, javítja a vér- és nyirokkeringést, erősíti a belső elválasztású mirigyek működését. Így gyógyírt jelent azokra a problémákra, amelyektől az idősebb korosztály a testi működések lassulása folytán szenved.

A jóga kiváló hatással van a mozgásszervi rendszerre, hiszen kiegyensúlyozza az izomzatot, erősíti és olajozza az ízületeket, megelőzi és csökkenti a csontritkulást. A javuló egyensúlyérzékünk révén csökkenthetjük az idős korra jellemző megcsúszásos, botlásos balesetek kockázatát.

A jóga segít megbirkózni a különféle krónikus kórképekkel is, méghozzá egyszerre három szinten száll szembe a bajjal. Szellemi, mentális és fizikai támaszt nyújt számunkra, az energiarendszerünk támogatásával pedig erőt önt belénk a gyógyuláshoz.

Szerkeszt., 05.01.2017

Nyilas57
0 | 13.01.2017, 08:17

Nagyon szépen köszönöm a sok hasznos jótanácsokat! 
Márcsak egy helyszínt kellene találni a közelembe ahová eljárhatnék jógázni! 
Üdvözlettel: Kuntarics Józsefné Valéria