Vitaminok - tényleg szükségünk van rájuk?

Vitaminok - tényleg szükségünk van rájuk?

1 | 1776 Hívások

Az évek múlásával a testünk és annak tápanyagszükséglete megváltozik. Néha a táplálkozással nem tudjuk bevinni mindazokat a nélkülözhetetlen vitaminokat és nyomelemeket, amelyekre szükségünk van. Pedig sokkal egyszerűbb - és olcsóbb - megelőzni a betegségeket, mint kezelni egy már kialakult kórt. Ennek alapja a helyes táplálkozás, az elegendő pihenés és a rendszeres testedzés.

 

 

Vitaminok és táplálékkiegészítők

Ha úgy érezzük, az élelmiszerrel nem tudunk elegendő elengedhetetlen vitamint és ásványi anyagot bevinni a szervezetünkbe, különböző vitaminkészítményekhez és táplálékkiegészítőkhöz is fordulhatunk. Azonban évek óta folyik arról a vita, valóban szükség van-e ezekre a készítményekre. Vannak, akik ezekre esküsznek, mások szerint viszont csupán pénzkidobás, semmit sem érnek, nem úgy, mint a természetes vitaminforrások. Azok az orvosok, akik elsősorban az érettebb korosztály problémáival foglalkoznak, úgy vélik, hogy bár a táplálékkiegészítők általában nem rendelkeznek az összes jótékony hatással, amelyet ígérnek, de ártani nem árthat, ha szedjük őket.

 

C-vitamin

A természetes vitaminforrásokat természetesen nem pótolhatják. Azonban - főleg télen - szinte lehetetlen a szükséges nyomelemeket csupán a táplálékkal magunkhoz venni. Egyes vitaminokhoz még könnyebben hozzájuthatunk, például D-vitaminhoz friss húsokból, tojásból vagy belsőségekből, de C-vitaminhoz már nehezebben. Bár az immunrendszert védő nyomelem a legtöbb gyümölcsben és zöldségben megtalálható, azok a tárolás és szállítás során veszítenek vitamintartalmukból, így a kamrában tárolt vagy import almában messze nincs annyi, mint a frissben. Így érdemes szednünk a kis sárga drazsékat, akár 500–1000 mg-ot is naponta, főként a hideg évszakban.

 

A-vitamin

Az A-vitamin nélkülözhetetlen a látáshoz (kiváltképp az éjszakai látáshoz), illetve a bőr és a csontok egészségéhez. Vitaminhiány esetén szürkületi vakság, szemszárazság, a szem alkalmazkodási zavara vagy más szemproblémák, különböző bőrbetegségek, pattanások, gyulladások alakulhatnak ki. Napi adagja 50000 NE, azaz 15 mg.

 

Kalcium

A kalcium elengedhetetlen a csontok és a fogak egészségéhez. Érettebb korban a csontritkulás megelőzésére vagy kezelésére alkalmazhatjuk, tabletta vagy pezsgőtabletta formájában. Napi adagja 500–1500 mg.

 

Magnézium

A magnéziumtartalmú étrend-kiegészítők gyakran tartalmaznak B6-vitamint is, amely segíti a magnézium felszívódását. A magnézium karbantartja a sejtek anyagcseréjét, az idegek és az izmok működését, a fogak és a csontok egészségét. Fokozott bevitele javasolt hiányos táplálkozás, fokozott fizikai vagy szellemi megterhelés, illetve stressz esetén.

 

Ómega–3-zsírsav

Ómega–3-zsírsavra is szükségünk van. Ez egy esszenciális zsírsav, amelyet a szervezetünk önmaga nem tud előállítani, így muszáj táplálékkal bevinnünk. Az ómega–3- és ómega–6-zsírsavak egészséges aránya a szervezetben 1:1, azonban a nyugati ember az utóbbiból sokkal többet fogyaszt az ételekkel, így az előbbit pótolni kell. Ha nem tudunk gyakran olajos húsú halat fogyasztani, vásárolhatunk halolajkapszulát is. Az ómega-3-zsírsav karban tartja a szívet és az érrendszert, segít csökkenteni a vérnyomást, javítja a koncentrációt, a hangulatot és a memóriát. Napi 3000–6000 mg-ot érdemes belőle fogyasztani.

 

Glükózamin-szulfát

A glükózamin-szulfát szintén elengedhetetlen. A glükózamin és kénsavas sója az ízületekben lévő porcok szerkezetének fenntartásában játszik szerepet, gyulladáscsökkentő hatású, segít az enyhe és középsúlyos arthrosis (porckopás) megelőzésében és kezelésében, mivel erősíti a porcszövetet. Napi 1500 mg-ot érdemes szedni naponta, egy háromhónapos kúra keretében.

 

Antioxidánsok

Az antioxidánsok a szervezetben található, káros hatású szabadgyököket segítenek lekötni, így lassítják az öregedési folyamatokat. Antioxidáns hatású anyagokban bővelkedik például az áfonya, amely javítja a látást, illetve erősíti az ereket és a szívet. Az orvosi kutatások tanúsága szerint hosszú távú szedésével csökkenthetjük a makuladegeneráció és a katarakta (szürkehályog) kialakulásának esélyét. Az áfonyakivonatból napi 1500 mg-ot ajánlott szedni.

 

© Photographee.eu - Fotolia.com

Szerkeszt., 07.11.2013

demke40
1 | 21.11.2013, 14:06

Én a cékla alma sárgarépa  kombinációt fogyasztom... lereszelem   egy fél citromot  és egy evőkanál mézet teszek bele...   szerintem a legjobb minden megtalálható benne.