A jó időbeosztás 6 trükkje

A jó időbeosztás 6 trükkje

2 | 81 Hívások

A jó időbeosztás 6+1 trükkje

 

Manapság gyakran megfigyelhetjük, hogy körülöttünk szinte mindig mindenki időzavarban van, időhiányról panaszkodik, és visszasírja azokat a bizonyos régi szép időket, amikor még sokkal több ideje volt. Pedig a nap most is 24 órából áll, ráadásul egy csomó kütyü, gép és szolgáltatás közül válogathatunk, amelyek mind-mind azt célozzák, hogy időt spóroljanak nekünk. Akkor hogy is van ez?

 

Nagyon kézenfekvő a gondolat, hogy a hiba talán abban keresendő, hogy nem jól gazdálkodunk az időnkkel – de ez nem feltétlenül van így. A világ körülöttünk felgyorsult, ez tény. Mi a kor előrehaladtával lassulunk, ami szintén tény. Ezek az élet teljesen természetes velejárói; ha tetszik, ha nem, ezzel meg kell barátkoznunk, ezek ellen tenni nem igazán tudunk. Van viszont néhány trükk, amivel jobban ki tudjuk használni azt az időt, ami a rendelkezésünkre áll. Íme:

 

1.  Tervezzük meg a napunkat!A hatékonyság egyik alapköve a tervezés. Arra mindenképpen figyeljünk, hogy reálisan tervezzünk meg a tennivalóinkat, hagyjunk rájuk elegendő időt, és mindig hagyjunk valamennyi mozgásteret, ne táblázzuk be teljesen a napunkat.

 

2.  Rangsoroljuk a teendőinket!Az egyes teendőknél vizsgáljuk meg, hogy mennyire fontosak és mennyire sürgősek. Mindig a legfontosabb és legsürgősebb tevékenységekkel kezdjük, és haladjunk a kevésbé fontos és kevésbé sürgős tennivalók felé. Így ha el is marad valami, nem a legkritikusabb tennivalónk lesz az.

 

3.  Figyeljünk a határidőkre és tartsuk a fókuszt a tennivalón!Az egyes tennivalóknál mindig legyünk tisztában azzal is, hogy mi a legvégső határidő a teljesítésükre. Lehetőleg ne várjunk addig, de ha hirtelen borul a megtervezett napunk, akkor legalább mindig tudni fogjuk, mit meddig lehet átszervezni. A feladataink közben tartsuk a fókuszt a tennivalóinkon; legfeljebb visszahívjuk az ismerősöket, ha már végeztünk.

 

4.  Iktassuk ki az időrabló tevékenységeket!Mindenkinek az életében vannak felesleges időrabló tevékenységek, mint tévézés, internetes böngészgetés stb. Ezeket lehetőség szerint iktassuk ki, de legalábbis próbáljuk meg szűkösebb keretek közé szorítani, hogy az időnket a valóban fontos és hasznos tevékenységekre tudjuk fordítani.

 

5.  Minimalizáljuk az időrabló személyekkel való kapcsolatainkat!Általában a legnagyobb rohanás közben szoktunk összefutni a folyton ráérő ismerőseinkkel, akikkel órákon keresztül el tudunk pletykálni, lényegében a semmiről. Ezeket a beszélgetéseket ilyenkor igyekezzünk rövidre fogni.

 

6.  Pihenjünk eleget!Általában a pihenőidőből szoktuk elvenni azt a pár órát, amivel a napunkat meg szeretnénk nyújtani, de ez nagyon nem jó szokás! Ha nem vagyunk elég kipihentek, akkor kapkodunk, feszültek leszünk – és még kevesebbet tudunk elvégezni, mint egyébként. Inkább pihenjünk 1-2 órával többet, így sokkal többet fogunk tudni megcsinálni!

 

Ne legyünk szigorúak magunkkal, ha mégsem sikerül.Ha minden igyekezetünk ellenére mégis időzavarba kerülünk, ne ostorozzuk magunkat. Egyrészt azért, mert önmagunk hibáztatásával csak még feszültebbek leszünk, így még nagyobb időzavarba kerülünk másrészt azért, mert ha körülöttünk mindenki rohan, mindenki időzavarban van, természetes, hogy ez ránk is átragad. Ilyenkor inkább álljunk meg, lazítsunk, igyunk egy forró teát vagy csokoládét és rendezzük a gondolatainkat. Utána majd felfrissülve, tiszta fejjel, hatékonyabban folytatjuk a dolgunkat.

Szerkeszt., 12.01.2019

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.