Jó tanácsok a csontritkulás megelőzésére

Jó tanácsok a csontritkulás megelőzésére

3 | 1603 Hívások

Mi az a csontritkulás és mitől alakul ki?

 

A csontritkulás az a folyamat, amelynek során a csontok szövetének leépülése fokozódik, a csontsejtek képződése lelassul vagy leáll, ennek következtében a csontok lyukacsossá és törékennyé válnak. A probléma lényege, hogy a csontszövet anyagcserjée folyamán gyorsabban halnak el a csontsejtek, mint ahogy az újak képződnek, illetve nem megfelelő minőségben képződik a szövet (pl. kalciumhiány).

 

A köztudatban az él, hogy a csontritkulás mint tünet az idős kor jellemzője, de sajnos az az igazság, hogy az élet során bármikor kialakulhat. Ennek számos oka lehet, az öröklött tényezőkön túl különféle betegségek is okozhatják a csonttömeg csökkenését, de a helytelen táplálkozás, az egészségtelen életmód szintén hibáztatható.

Természetesen idős korban jellemzőbb a csontritkulás kialakulása, hiszen gyakran ez a folyamat az öregedéssel függ össze ( az öregedés része, hogy az új sejtek termelődése lelassul). Az, hogy mennyi idős korban alakul ki és milyen mértékben, nagyon sokban függ attól, hogy milyen állapotú volt a csontrendszer „teljes fényében”, azaz fiatal felnőtt korban.

A nők életében kifejezetten veszélyeztetett időszakot jelent a csontritkulás szempontjából a menopauza ideje, amikor a hormonháztartásuk jelentős átalakuláson megy át. Az ösztrogénszint csökkenése a csontvesztés fokozódását okozza. Érdekes, hogy az ivarmirigyek műtéti eltávolítása mindkét nemnél gyors csonttömeg-csökkenést okoz.

A csontritkulás részben megelőzhető, pontosabban azzal, hogy jó minőségű csontrendszert alakítunk ki, később „nagyobb hegyet kell lebontania” a leépülési folyamatnak. A csontok állapota jól megőrizhető azzal, ha odafigyelünk a csontrendszer felépítéséhez szükséges vitaminok és ásványi anyagok bevitelére, illetve a rendszeres testmozgásra, hiszen a megfelelőlen terhelt vázrendszer jobb minőségű és tartósabb.

 

A csontritkulás megelőzése

 

1.     A csontrendszer állapotának megőrzése szempontjából az egyik legfontosabb dolog a rendszeres mozgás. A sport révén a csontok környékén javul a vérellátás, ami a csontképződés helyszínére szállítja a folyamathoz szükséges tápanyagokat. A fokozott fizikai megterhelés arra ösztönzi a csontszövetet, hogy megsokszorozza magát, vagyis, hogy erős és vastag csontozatot hozzon létre. Fontos bizonyíték erre az űrhajósok csonttömeg-vesztése, amely a gravitáció és a mozgás hiányából ered. Kézenfekvő a fentiekből, hogy olyan mozgást kell végeznünk a csontritkulás megelőzése céljából, amelyet a gravitáció ellenében és enyhe fizikai megterhelés mellett végzünk. A séta a tánc, a kocogás, vagy a kis súlyzókkal végzett torna mind alkalmas erre a feladatra.

 

2.     A helyes táplálkozást nem elég akkor elkezdeni, amikor már fény derül a csonttömeg-veszteségre. Egész életünkben érdemes egészségesen és teljes körűen étkezni, így jó eséllyel sikerül minden olyan vitamint és ásványi anyagot biztosítani a szervezetünk számára, amelyek a különféle szövetek optimális anyagcseréjéhez szükségesek. Fogyasszunk sok zellert és rebarbarát, amelyek szódát tartalmaznak. Tegyük az étkezésünk részévé a mákolajat, amely magas kalciumtartalmával kiváló forrás, ráadásul tartalmaz minden olyan egyéb ásványi anyagot is, amely elősegíti a felszívódást. Kerüljük a magas fehérjefogyasztást, mert a fehérjék csökkentik a vér kalciumszintjét (ezért mese, hogy a tejből pótoljuk a kalciumot).

 

3.     Amint lehet iktassunk ki az életünkből minden olyan élelmiszert, ami kivonja a kalciumot a csontokból. A tejtermékek, a fehér cukor, a koffein, a kóla, az alkohol mind-mind olyan táplálékok, amelyek megemésztéséhez a szervezetünknek a csontokból kivont kalciumra van szüksége.

 

4.     Kerüljük el a D-vitaminhiányt! A hivatalos ajánlás sajnos a töredéke annak, amire valóban szükségünk van. Biztonságos körülmények között tartózkodjunk sokat napon, és ne vigyük túlzásba a fényvédők valamint napszemüveg használatát, mert akkor nem lesz képes a szervezetünk elég vitamint termelni. Ha külső forrásból szeretnénk pótolni, akkor lehetőleg válasszunk természetes forrásokat (halmáj, olajos halak, tojás) vagy természetes alapanyagú vitaminkészítményeket, mert azok hatékonyan felszívódó formában tartalmazzák a vitamint.

 

Foto: Peterjunaidy

Szerkeszt., 13.08.2015

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.