8+1 tipp a kiégés (burnout) ellen

8+1 tipp a kiégés (burnout) ellen

3 | 184 Hívások

8+1 tipp a kiégés (burnout) ellen

Bár a kiégés vagy burnout szó inkább a munkahelyi, szakmai problémákkal kapcsolatban használatos, a köznyelvben mégis előfordul, hogy egy kicsit jobban elvonatkoztatunk. Ilyenkor egy általános értelemben vett rosszkedvre, levertségre, motiválatlanságra gondolhatunk – talán kissé rokon értelmű szóként ahhoz, amit depresszióként ismerünk.

 

Jó hír, hogy a kiégés nem köthető életkorhoz a közhiedelemmel ellentétben, így ötven éves kor fölött sem törvényszerűen kell belefásulnunk a mindennapokba és egy rosszkedvű, szomorú életet élnünk. Ebben az időszakban is találhatunk olyan új feladatokat és elfoglaltságokat, amelyeket szívesen végzünk, örömöt okoznak számunkra.

Tippjeink segítségével kiegyensúlyozottabb, örömtelibb életet élhetünk:

 

1. Vizsgáljuk felül a kapcsolataink minőségét! 

Az életünk a miénk! Vegyük körül magunkat olyan emberekkel, akik előre visznek, nem lehúznak, akik nem folyton a rosszat látják bennünk!

 

2. Gyakoroljunk nemet mondani! 

Egyáltalán nem kell mindent megcsinálnunk, amit mások elvárnak tőlünk. Néha engedjünk a kísértésnek és tegyük azt, ami nekünk jó, kivéve persze, ha ezzel nem ártunk másoknak!

 

3. Pihenjünk! 

Nem kell folyton programot keresnünk, csak akkor, ha igazán vágyunk rá! Az alvás, pihenés, lustálkodás jogos igényünk, sajnos vagy sem, egyre többször lesz szükségünk rá a kor előrehaladtával. Mindez természetes dolog, fogadjuk el, élvezzük, ha megtehetjük!

 

4. Hagyjunk én-időt magunknak! 

Naponta legalább fél órát célszerű egyedül lenni, kikapcsolni az elektromos eszközöket és akár meditálni, jógázni vagy simán csak sétálni egy nagyot, esetleg heverészni az ágyon. Ennyi időre szüksége van a lelkünknek ahhoz, hogy úgymond utolérje magát.

 

5. Figyeljünk egymásra! 

Szeretetet és figyelmet nemcsak kapni, de adni is jó! Ha őszinte odafordulással törődünk szeretteinkkel, nemcsak visszakaphatjuk később a figyelmességet, de jobb kedvünk is lesz, javulhat az önértékelésünk!

 

6. Fontos a cél. 

Szinte mindenkinek más a célja az életében, de még a fontossági sorrend is lehet más. Gondoljuk át alaposan, mitől lennénk boldogok, mennyi időt szeretnénk bizonyos dolgokkal tölteni és próbáljunk e szerint élni!

 

7. Jusson idő a hobbira! 

Keressünk olyan tevékenységet, ami abszolút kikapcsol bennünket! Járjunk horgászni, sakkozzunk vagy horgoljunk, a lényeg, hogy szeressük, érdekeljen bennünket és értelme legyen akár emiatt is másnap felkelni!

 

8. Ne féljünk segítséget kérni! 

Minden életkorban lehet szükségünk segítségre bizonyos dolgokban. Lehet, hogy többen is akadnának, akik szívesen segítenének, csak nem szeretnének ezzel megsérteni bennünket. Tanuljunk meg kérni is!

 

+1, Kérdezzünk! 

Sokszor lehetünk rossz hangulatban – ilyenkor kicsit olyan érzésünk lehet, mintha senki sem szeretne bennünket. Ilyenkor menjünk oda egy szerettünkhöz, öleljük meg és akár meg is kérdezhetjük tőle, szeret-e bennünket. Jól esik hallani és lehet, hogy neki is jól esik kimondani!

A kiégés-szerű rossz hangulatnak tehát egyáltalán nem kötelező ránk törnie egy bizonyos életkor után. Ötven fölött is van lehetőségünk új célokat találni. Élvezzük tehát azt, ami megadatott, legyünk sokat szeretteink körében, a szabadidőnket pedig töltsük úgy, ahogyan a legjobbnak érezzük! Tegyük meg, amire fiatalabb korunkban nem volt időnk és nagyon vágytunk rá – vérmérsékletünk szerint kiránduljunk vagy sakkozzunk annyit, amennyit csak szeretnénk!

 

 

Fotó: www.fotolia.com/thodonal

Szerkeszt., 08.11.2018

Ehhez a cikkhez jelenleg nem tartozik hozzászólás.